..

..

Translate

SELAMAT DATANG KE BLOGGER SETIA HUJUNG NYAWA...

Sabtu, 21 Disember 2013

PERKHIDMATAN PRAMUSAJI - FRENCH SERVICE – MAIN COURSE (Chicken Carving).


FRENCH SERVICE – MAIN COURSE (Chicken Carving).


1

v  Sediakan peralatan-peralatan yang lengkap sebelum membuat chicken carving di gueridon. Tunggu sehingga ayam yang telah di panggang dan bawa ke gueridon. Setelah ayam yang sudah siap di panggang di letakkan di gueridon dan tolak terus gueridon di table guest.





2

v  Angkat ayam dengan mengunakan service gear atau carving knife dan carving fork dan toskan atau buangkan air jus lebihan dari ayam. Tanggalkan tali atau trussing pada ayam. Potong kepala ayam dan punggung ayam dan pindahkan ke dalam triming plate. (kedudukan gueridon perlulah berada di belakang guest dan ia nya dapat di lihat dengan jelas oleh kesemua guest).








3

v  Trimkan isi buat potongan di bahagian tengah (tulang lembut). Buat potongan atas kulit di sekeliling paha. dibahagian dada ayam tersebut di cucukkan dengan fork. Lengkapkan peroses pemotongan di bahagian tegah ayam dengan knife. potong kepak ayam tersebut bersama.

v  Teruskan dengan menggunakan kaedah yang sama dengan bahagian tengah ayam tanpa mengeluarkan fork.








4

v  selepas siap permotongan ayam tadi asingkan kepak dan kaki dari badan ayam dan letakkan ia kedalam silver ovel plate. Pastikan kerja yang di jalankan hendak lah sentiasa bersih dan kemas.







5

v  Hidangkan ke atas plate cara hidang di atas plate juga memainkan peranan kerana apa bila kita mahu menghidangkan sesuatu kepada guest perlulah dalam keadaan kemas. Dengan meletakkan starch di atas plate dan vege di sebelah kanan. Meet item di sebelah bawah dan diserikan dengan sos.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular