..

..

Translate

SELAMAT DATANG KE BLOGGER SETIA HUJUNG NYAWA...

Sabtu, 21 Disember 2013

PERKHIDMATAN PRAMUSAJI - FRENCH SERVICE – APPTIZER (Toasing Salad).


FRENCH SERVICE – APPTIZER (Toasing Salad).


1

v  Sebelum  melakukan kerja untuk menyerdiakan sajian TOASING SALAD Sediakan peralatan-peralatan di gueridon dengan lengkap supaya tidak melakukan kerja berulang kali. Contoh peralatan appetizer  yang ada di gueridon trolley ialah mixing bowl, wooden spoon, service gear, appetizer plate, service cloth, condiment bowl, tea spoon dan paper griender. Selepas  itu mulakan dengan Sediakan sayuran hijau (vinaigrette) yang segar dan di basuh dengan bersih.

v  Cara untuk membuat toasing salad mula-mula Campurka minyak bersama  mastard  dan kacaukan. Seterusnya letakkan sedikit pepper kedalam campuran tersebut.



2


v  Ambil sayuran hijau menggunakan service gear dan letakkan ke dalam tossing bowl. Pelbagaikan warna sayuran untuk memberikan hidagan anda kelihatan cantik dan menarik



3


v  Vinaigrette yang telah dicampu Cuka, Mastard, Seoning, Beef bacon, dan Gerkin tadi bersama sayuran hijau.



4




v  Gaul rata dengan mengunakan wooden spoon. Pastikan jangan gaul dengan terlalu kuat kerana apa bila kita gaul dengan terlalu kuat ianya akan meyebabkan sayuran (salad) patah, kekuranggan vitamin dan tidak cantik untuk di hidangkan ke dalam plate.




5


seterusnya hidangkan keatas appetizer plate, hias dengan chopped bacon. Dan sedia untuk di hidangkan ke hadapan  guest.





yazidkamaruddin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular