..

..

Translate

SELAMAT DATANG KE BLOGGER SETIA HUJUNG NYAWA...

Sabtu, 21 Disember 2013

PERKHIDMATAN PRAMUSAJI - FRENCH SERVICE – SOUPS (Serving Soup).


FRENCH SERVICE – SOUPS (Serving Soup).




1

v  Sediakan peralatan-peralatan yang lengkap di gueridon. Contoh peralatan yang perlu ada  untuk melakukan serving soup ialah soup plate, soup tureen and cover, soup ladle, underliner (BB plate, appetizer plate), condiment (parsley), french baglette dan service tray. Selepas itu tunggu sehinga soups yang telah di masak dan bawa ke gueridon. Setelah soups yang sudah siap di masak di letakkan di gueridon dan tolak terus gueridon di table guest.










2

v  Letakkan soup plate atau soup cup diatas underliner disebelah soup. sebelum tuangkan soup ke dalam soup plate atau soup cup kacau dahulu soup dengan mengunakan ladle supaya wap yang terkumpul di dalam soup dapat di keluarkan (sebatikan soup) .





3


v  Senduk  berhati-hati soup ke mangkuk sajian sebelum tuangkan soup ke dalam soup plate atau soup cup. Soup yang di senduk itu perlu lah di pusingkan terlebih dahulu ikut arah jam. Kerana  di pusingkan terlebih dahulu ikut arah jam supaya megelakkan soup tertitis atau tertumpa ketika di letakkan ke dalam plate.








4

v  Sup yang di senduk tadi di letakkan ke dalam soup plate atau soup cup dialaskan underliner. Selepas  itu bersihkan dengan lap soup plate atau soup cup dengan mengunakan  wiping cloth




5

v  Selepas senduk soup terlebih dahulu serving bread dahulu letak diatas BB plate tetamu mulakan guest Wanita dahulu dengan ikut arah jam. sambil menyebut “excuse me sir / madam” .







6

v  Baru lah mula dengan serving soup  mulakan guest Wanita dahulu dengan ikut arah jam. sambil menyebut “excuse me sir / madam” dan Sebelum beredar, ucap kepada guest “enjoy your soup sir / madam”. Sambil senyum J





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular