SELAMAT DATANG KE BLOGGER SETIA HUJUNG NYAWA...
Jumaat, 15 November 2013
PERHIDMATAN PENGEMASAN HOTEL (HOUSE KEEPING)
TATACARA /PROSEDUR PENGEMASAN BILIK BAGI BILIK VACANT CLEAN
1. PERIKSA BILIK BERSTATUS VC.
2. KETUK PINTU SEBANYAK 3KALI DAN MENYEBUT ‘HOUSEKEEPING’.
3. BUKA SUIS LAMPU DAN PERIKSA KEROSAKAN BILIK, JIKA ADA KEROSAKAN LAPORKAN KEPADA JABATAN PENYELENGARAAN DENGAN SEGERA.
4. TARIK LANGSIR DAN BUKA TINGKAP
5. TARIK PAM TANDAS
6. LAP BILIK AIR JIKA PERLU
7. KEMAS KATIL DAN TUKAR BEDSHEET JIKA BILIK SUDAH LAMA TIDAK DIHUNI
8. LAP SEMUA PERABOT DAN CERMIN
9. SEMBUR PEWANGI UDARA DIDALAM BILIK
10. BUAT PEMERIKSAAN AKHIR. TUTUP TINGKAP DAN TUTUP SEMUA SUIS
11. TUTUP DAN KUNCI PINTU
12. LENGKAPKAN ROOM ATTENDANT REPORT
TATACARA /PROSEDUR PENGEMASAN BILIK BAGI BILIK VACANT DRITY
1. PERIKSA BILIK BERSTATUS VD.
2. KETUK PINTU SEBANYAK 3KALI DAN MENYEBUT ‘HOUSEKEEPING’.
3. BUKA SUIS LAMPU DAN PERIKSA KEROSAKAN BILIK, JIKA ADA KEROSAKAN LAPORKAN KEPADA JABATAN PENYELENGARAAN DENGAN SEGERA.
4. TARIK LANGSIR DAN BUKA TINGKAP .
5. PASTIKAN BARANG TETAMU TIADA TERTINGGAL DIDALAM BILIK. JIKA ADA LENGKAPKAN BORANG ‘LOST AND FOUND’ DAN MAKLUMKAN KEPADA FRONT OFFICE.
6. LAKUKAN PROSEDUR PENBERSIHAN BILIK AIR
7. BAWAK ASYTRAY DAN GELAS KOTOR KEDALAM BILIK AIR DAN CUCI
8. LAKUKAN PROSEDUR PENGEMASAN KATIL
9. LAP SEMUA PERABOT DAN CERMIN
10. LETAKKAN ROOM AMENITIES DAN ROOM SUPPLIES DI TEMPAT YANG DISEDIAKAN
11. SEMBUR PEWANGI UDARA DIDALAM BILIK
12. BUAT PEMERIKSAAN AKHIR, TUTUP TINGKAP DAN SUIS
13. TUTUP DAN KUNCI PINTU
14. LENGKAP KAN ROOM ATTENDANT REPORT (STATUS BERUBAH KEPADA VC)
TATACARA /PROSEDUR PENGEMASAN BILIK BAGI BILIK OCCUPIED DRITY
1. PERIKSA BILIK BERSTATUS OD.
2. LIHAT DI PINTU HADAPAN JIKA ADA GANTUNG’ DO NOT DISTURB” ( JANGAN MASUK BILIK TETAMU TERSEBUT )
3. KETUK PINTU SEBANYAK 3KALI DAN MENYEBUT ‘HOUSEKEEPING’.
4. JIKA TETAMU ADA, TANYA TETAMU SEKIRANYA MAHU MEMBERSIH KAN BILIK ATAU TIDAK
5. BUKA SUIS DAN PERIKSA LAMPU DAN KEROSAKAN DIBILIK ,JIKA ADA KEROSAKAN ,LAPORKAN KEPADA JABATAN PENYELENGARAAN DENGAN SEGERA
6. TARIK LANGSIR DAN BUKA TINGKAP
7. BAWA ASYTRAY , GELAS DAN CAWAN KOTOR KEBILIK AIR DAN CUCI
8. LAKUKAN PROSEDUR KEMAS KATIL BILIK
9. LAP SEMUA PERABOT DAN CERMIN
10. KUMPULKAN SAMPAH DAN LINEN KOTOR
11. LETAKKAN ROOM AMENITIES DAN ROOM SUPPLIES DI TEMPAT YANG DISEDIAKAN SUSUN PAKAIAN DAN PERALATAN TETAMU
12. SEMBURKAN PEWANGI UDARA DIDALAM BILIK
13. BUAT PEMERIKSAAN AKHIR TUTUP TINGKAP DAN TUTUP SUIS
14. TUTUP DAN KUNCI PINTU
ROOM AMENITIES
1. Shampoo
2. Conditioner
3. Bath gel
4. Body lotion
5. Shower cap
6. Cotton buds
7. Sanitary bag
8. Bath soap
9. Sewing kit
10. Dental kit
11. Comb
12. Shaving kit
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Catatan Popular
-
BELLMAN Petugas hotel yang bertanggungjawab menyambut tertamu ketika ketibaan mereka. Bellman juga akan...
-
SETIAP JABATAN AKAN MEMPUNYAI CARTA ORGANISASI MEREKA SENDIRI. NYATAKAN KEPENTINGAN CARTA ORGANISASI DALAM FRONT OFFICE DEPARTME...
-
Pengenalan Restaurant Service Restoran Service terbahagi kepada 3. Iaitu American Service, French Service, dan Russian Service. Didala...
-
Pengertian pramusaji dan tugas-tugas pramusaji Pengertian pramusaji Pramusaji atau waiter/waitress adalah karyawan restoran ya...
-
TATACARA /PROSEDUR PENGEMASAN BILIK BAGI BILIK VACANT CLEAN 1. PERIKSA BILIK BERSTATUS VC. 2. KETUK PINTU SEBANYAK 3KALI DAN MENYEBUT...
-
A. PENGERTIAN HOUSEKEEPING Housekeeping atau Tata Graha adalah salah satu bagian atau department yang ada di dalam hotel yang me...
-
JENIS DAN CARA PENGHIDANGAN/PENYAJIAN MAKANAN DI SUATU RESRAURANT TERGANTUNG DARI BEBERAPA FAKTOR, ANTARA LAIN JENIS DAN TATA LETAK RESTAUR...
-
PERATURAN UNTUK MENGGUNAKAN GYMNASIUM NO. PERATURAN TUJUAN ATAU KESAN CONTOH 1 ΓΌ ...
-
JOM KENAL-KENAL DENGAN PERALATAN F&B... ...
-
PERBEZAAN RUSSIAN SERVICE Makanan siap dimasak dari dapur dan di bawa kepada guest. ...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan